top of page

Beeldmerk

In 2014 riep de Bedrijvenkring Cartesiusweg op om initiatieven in te dienen bij het Ondernemersfonds ter verbetering van het bedrijventerrein. Juul Rameau, al tien jaar als kunstenaar gevestigd in de Vlampijpateliers, diende een plan in voor de ontwikkeling van een beeldmerk. Een beeldmerk dat het vernieuwde karakter van het gebied moet weergeven en terugkomt in allerlei fysieke uitingen, met name bij entrees van het gebied. Het is nu erg onduidelijk waar het gebied begint en eindigt, een observatie die ook al door Charlotte Ernst werd gedaan. Voor de ontwikkeling van het beeldmerk zocht ze de samenwerking op met grafisch ontwerper Sjoerd Wenting van de Creative Beards.

Het ontwerp komt voort uit vijf uitgangspunten: de rauwe uitstraling van het gebied, herkenbaar, fris, opvallend, en het beeldmerk moest een veilig gevoel geven. Het werd een beeldmerk dat de het contrast van de bedrijvigheid weergeeft in de twee kleuren, rood en blauw. Het blauw staat voor de oude industrie en de ambachten die aanwezig zijn in het gebied. Het rood staat voor de creatieven die een steeds grotere en aanwezige groep vormen. Deze tegenstelling, maar ook de samenwerking tussen deze groepen is de aanjager voor de vernieuwde levendigheid en innovatie. Het ruitje verwijst naar het spoorverleden, je komt het vaak tegen als wegwijzer langs het spoor. De streepjes moeten vonkjes van levendigheid voorstellen, maar staan ook voor de krasjes op het rauwe ongepolijste gebied.

Nu het beeldmerk er is moet het nog gaan leven en dat kan alleen als het enthousiast gebruikt wordt. Een beeldmerk gaat namelijk pas werken als zo veel mogelijk mensen hem gaan gebruiken en je het overal tegenkomt. De eerste stappen zijn daar voor gezet: Inmiddels liggen er door het hele gebied zestig stoeptegels met het beeldmerk.

Ook zal het beeldmerk terugkomen op een aantal plekken bij de entrees van het Werkspoorkwartier. Er is bijvoorbeeld een vergunning aangevraagd voor het plaatsen van drie vlaggenmasten op de Nijverheidsweg, ter hoogte van de bushalte. Aan deze vlaggenmasten komen standaard de vlaggen met het beeldmerk te hangen, maar kunnen bij grote events in het gebied vervangen worden door tijdelijke vlaggen van het event.

Het spoorviaduct over de Julianaparkweg krijgt de meeste aandacht door middel van een grote sticker over de hele breedte van het viaduct met het beeldmerk. De onderkant van het viaduct wordt in een nader te bepalen kleur geverfd die past bij de bestickering. De vergunning hiervoor is rond, Juul en Sjoerd wachten nu alleen nog op toestemming van prorail die eigenaar is van het viaduct. Als laatste zal er een bord met het beeldmerk bevestigd worden op de pilaar van het viaduct bij Havenwegspoorbrug.

Al deze acties zijn aanvullend op de plannen van Charlotte Ernst voor de herinrichting van de entrees.

Wil je nou ook het beeldmerk gebruiken in je eigen omgeving? Neem dan contact op met Juul Rameau.

bottom of page